vineri, 1 aprilie 2011

Gratis.... e prea scump

Nu de putine ori cand am pus intrebarea "cat va costa serviciul sau produsul acesta" am primit invariabil raspunsul "gratis sau aproape mai nimic".
Din experienta mea stiu ca ce e gratis costa foarte mult. O sa exemplific cu cateva situatii intalnite in experienta profesionala si particulara.
Acum cateva zile sotul meu primeste un telefon de la o persoana care ii cere o oferta de Dirigentie de santier. Pentru a avea un start de discutie si negociere incepe sa-i ceara beneficiarului mai multe detalii legate de constructie (stadiu fizic, destinatie constructie, regim de inaltime, regie proprie sau antreprenoriat , etc". Interlocutorul ii raspunde ca respectiva investitie este gata si este facuta ca la carte si doar are nevoie de semnatura pe procesul verbal de receptie finala. Cand aude acest raspuns sotul meu ii raspunde ca nu poate sa puna pur si simplu stampila pe un document fara a respecta toate prevederile cuprinse in normativele de constructie . Din vorba in vorba afla ca potentialul beneficiar vinde piese auto si ca dansul a mai construit si in trecut si a considerat ca suma platita unui diriginte de santier este prea mare si ca de fiecare data gaseste o cunostiinta care pentru 100 de euro(aproape gratis) ii semneaza actele de care are nevoie. Ce efort face, in 15 minute ia 100 de euro? Observ ca sotul meu incepe sa se enerveze si il aud zicand:"Vi se pare mult sa platiti un diriginte de santier cu 600 de euro pentru 4 luni, dar vi se pare putin sa dati 100 de euro pentru 15 minute?"
In final il refuza si inchide telefonul .
Imi explica cat de scump poate sa fie acest "gratis" in viitor si imi argumenteaza :
- dirigintele de santier reprezinta interesele beneficiarului in raport cu proiectantul si constructorul;
-in zona rurala casele construite nu se spun obligativitatii verificarii din partea Inspectoratului de Stat in Constructii;
-fara o validare profesionista a fiecarei etape, constructia respectiva nu va putea avea o reala "carte a constructie'";
-riscurile de locuire intr-o astfel de locuinta sunt enorme, normativele legate de statica, de calitatea si conformitatea lucrarilor si a materialeleor folosite nu sunt aleatorii ci obligatorii.
Cele auzite ma pun pe ganduri. Oare l-a noi fiecare intrebare trebuie sa aiba raspunsul "d-aia", oare trebuie sa ni se intample ceva rau ca sa renuntam la a spune"se poate si asa, sau merge si asa"....
Cand ma uit in jurul meu inclin sa cred ca functionam pe principiul" noua nu poate sa ni se intample ceva rau, tot ce traim e d-aia si in tot ce facem merge si asa, ca dracul nu e asa negru si ce nu platesti azi maine , maine nu mai trebuie".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu